Minggu, 12 Oktober 2014

Kek Pelangi, warna pelangi inspirasi puteri-puteriku

Salam rakan-rakan semua.




Welcome to Dunia Kek Warna Warni.  Teruja sungguh Kak Noor bila lihat kawan-kawan pos kek yang dicorakkan dengan pelbagai warna yang menceriakan dalam FB mahupun blog.   Kalau kita yang dewasa pun tertarik dengan warna-warna yang digabungkan, apatah lagi budak-budak yang melihatnya.  




Dari sehari ke sehari memendam rasa untuk cuba membuatnya.  Akhirnya sehingga ke hari ini, Kak Noor telah mencuba membuat dua kek; iaitu Kek Marble dan hari ini Kek Pelangi.  Bahan-bahan yang digunakan untuk kedua-dua kek ini agak sama sahaja, cuma dari segi pewarnaannya. Kek Marble tidak diletakkan ovalette, tetapi untuk Kek Pelangi Kak Noor letakkan sedikit Ovalette untuk melembutkannya.  


Warna-warna yang digunakan pada Kek Pelangi

Kek Pelangi ini adalah inspirasi daripada kedua-dua puteri Kak Noor; iaitu yang sulung dan yang bongsu. Bila dah nonton You Tube yang menunjukkan penyediaan `rainbow cake', di mana pelbagai warna digabungkan, mereka turut teruja untuk mencubanya. Seronok sungguh bila mereka diberi `mandat' untuk mewarnakan setiap bahagian adunan.





Inilah resepi Kek Pelangi untuk perkongsian bersama.



















Ini pula cara menyelangselikan adunan ke dalam loyang. Part ini yang paling seronok.  



Tidak ada komentar:

Posting Komentar